Zakelijkedriesprong

Alles over het zakelijk leven en meer!

Zo meld je materiele schade!

materiële schade melden

Wanneer er sprake is van schade aan jouw spullen, is het verstandig om deze materiële schade te melden. Maar wanneer moet je materiële precies melden? Zit hier een tijdslimiet aan? En bij wie moet je zijn als je een melding van materiële schade? Bij je eigen verzekeraar, die van de andere partij of (ook dat kan) bij je werkgever? En hoe meld je schade aan je materieel op een goede manier? Dit artikel zoomt op deze vragen in, dus lees snel verder voor de antwoorden!

materiële schade melden

Wanneer moet je materiële schade melden?

Het melden van materiële schade moet binnen een bepaalde tijdslimiet na het ontstaan van de schade gemeld worden via de verzekering. Van materiële schade is sprake na een ongeval. Onder materiële schade vallen veel meer zaken dan alleen blikschade, lichamelijke kwetsuren of schade aan eigendommen van de betrokkene. Materiële schade is een verzamelbegrip voor alle schadekosten die in geld uitgedrukt kunnen worden. Denk aan ziekenhuiskosten, vervoerskosten voor behandeling(en), studievertraging na een ongeluk of aanpassingen die in huis gedaan moeten worden als je op het werk of onderweg een ongeluk hebt gehad. Ook gederfde inkomsten vallen onder de noemer materiële schade. Immateriële schade daarentegen wordt niet in geld uitgedrukt. Bij immateriële schade gaat het om bijvoorbeeld geestelijke of psychische schade na een ongeluk. Meld materiële schade altijd direct na een ongeluk!

Waar en bij wie moet je melding doen van materiële schade?

Materiële schade melden doe je bij een verzekeringsbedrijf waar jij verzekerd bent of, als de schade werkgerelateerd is, via de verzekeraar van je werkgever. Het is vooraf van belang om een juridisch specialist in te schakelen om de totale materiële (en eventueel immateriële) schade te berekenen. Zo heb je de garantie dat je straks ook daadwerkelijk een schadevergoeding krijgt, die past bij de geleden schade. De jurist cq. advocaat helpt je om via een verzekeringsmaatschappij of een rechter de vergoeding te krijgen, waar je wettelijk gezien recht op hebt. Aarzel dus niet en schakel na een bedrijfsongeval of anderszins een specialist in om je terzijde te staan. Veel sterkte toegewenst in jouw situatie!